fredag 3 juli 2015

Astridkofta

Midsommarafton i år firades i sprillans ny kofta. Den passade extra bra eftersom vädret ju var lite regnigt och kyligt. Det är Astrid som har gjort mönstret och inspirerad av hennes egen variant gjorde jag också en i flera färger och med fransar. För min del blev det en kofta helt i restgarner. Det är inte ofta det händer, så njutningen är stor när jag faktiskt kan åstadkomma något jag blir riktigt nöjd med utan att spendera en krona. 
Bakstycket är en enda mormorsruta virkad med storlek 7 på virknålen. 

Framstycken och ärmar är stickade med hålvarv, rät- och slätstickning och tappade maskor i upprepade omgångar. Stickor nr 7. 
Vilka garner blev det då? Jo det svarta är Cascade 220 wool. Jag köpte några härvor för några år sedan som skulle bli en svart kofta, men det har inte blivit av och i stället använder jag av det lite nu och då till olika projekt. Det vita är faktiskt två olika. Till virkningen blev det ett bomullsgarn jag hittade i gömmorna. Det funkade inte riktigt lika bra till stickningsdelen (blev för sladdrigt), så då bytte jag till Permins Madonna istället. (Rester från den här tröjan). Det gröna är också Permins Madonna. Sen är det en randning som består av två olika garner stickat ihop. Det är Shaman Silke (rester från den här sjalen) och vitt Drops Babyalpaca Silk (rester från den här sjalen). 

1 kommentar:

frisky frog sa...

Wow vad snygg! Du är hur fin som helst. =) Jag säger bara: Astrid äger! Jag har gjort både tröjor och kofta efter Astrid' s filosofi och blir lika nöjd varje gång. Det går liksom inte attmisslyckas med. Tjohoo!
/kram