torsdag 7 maj 2015

Tuktuk

I november besökte jag tillsammans med mor och syster Sommerfuglen i Köpenhamn för första gången.  Hoppas jag kommer tillbaka för det var en riktigt mysig butik med underbara garner tycker jag. 

Jag hade redan innan spanat in alla Isagers garner och gick i stort sett direkt till hyllorna med dem. Det blev garn till den här koftan. Tuktuk heter modellen och finns i en bok av danska Annette Danielsen. Boken heter Östen for Solen. Jag skulle kunna göra i stort sett alla modeller i den boken. Älskar verkligen både färger och former på det hon skapat i den! 

Min Tuktuk är i stort sett i originalfärger. Garnet är Isagers Highland wool stickat med dubbel tråd. Jag har bytt ut den lila färgen till en liknande i Tvinni eftersom originalfärgen inte finns längre. Bytte även ut den gula eftersom den det skulle vara inte heller fanns inne - bara någon liten nyansskillnad dock. 

Jag började först på stickor 4 som det står i beskrivningen. Tyckte att jag fick stickfastheten att stämma när jag gjort en liten provlapp. När jag sen kommit nästan upp till ärmhålen visade det sig dock att så inte var fallet. Den var alldeles för kort. Så vad göra - tokblocka? Nej, alldeles för dyrt och fint garn till att göra det. Så jag repade. Det tog tid och blev mängder med små nystan. Jag som dessutom varit så duktig och fäst trådarna allt eftersom... Jag gick upp ett helt nummer till stickor 5 och började om. Koftan stickas hela bakstycket, framstyckena och kilarna i ett och genom att sno trådarna vid färgbyte. Den är stickad i dubbel mosstickning hela vägen. Ärmarna på strumpstickor, så ytterst lite att montera när den var klar.  När den var klar fick jag trots att jag gått upp i sticknummer ändå dra den lite på längden när jag blockade. Men inte på något sätt för mycket, blev bara fint när jag drog ut mosstickningen något. Så - här har ni nu min Tuktuk:    



Och till sist den första bilden jag tog på monterad, ej blockad, kofta utan knappar isydda.

4 kommentarer:

Anna sa...

Jättefin!

ki sa...

Den är så fantastiskt fin och du klär så bra i den!

Myggan sa...

Vilken härlig kofta. Jag gillar alla färgerna. =)
/Anna

Ullfull sa...

Så snygg!!