lördag 16 november 2013

Three Cornered Shawl

I somras gjorde jag klart en av de sjalar jag är mest stolt över. En riktig sjal i lace, ur boken "Victorian Lace Today". Har ni inte den boken rekommenderar jag den varmt. Det är en av de finaste böckerna jag vet. Alla foton är helt fantastiska och tagna i en underbar miljö i Cambrigde, England. Fantastiska sjalar - flera stora som hus och sådana jag aldrig skulle drömma om att sticka (för det skulle ta alltför lång tid - jag vill göra så mycket) - till mer normalstora superfina.

Sjalen jag valde att göra heter "Three Cornered Shawl". Jag har stickat den i ett handfärgat merino-silke-garn. Jag köpte den sista härvan av Maria på den tiden hon hade Marias Garn. Tyvärr räckte inte garnet och jag fyllde på med en härva från Eva i Stäket flera år senare, efter att den legat som ett ufo. Man kan se att det inte är samma garn, men jag valde att göra så här för att få den klar, istället för ett ufo i en stickkorg. Alla dessa timmar jag spenderade på den, ville jag inte låta vara ogjorda. Minns hur jag startade uppläggningen av 624 maskor i köket för flera år sedan. Bara den i sig själv är värd att få den klar ;)   Jag använde stickor 3,25.





Det var svårt att få färgen att stämma på bild. Den är något djupare turkos än vad dessa bilder visar.  Klicka gärna på etiketten här nedan "Three Cornered Shawl" så ser ni hur den växt fram och den rätta turkosa färgen. 



7 kommentarer:

EvaBys sa...

Helt fantastiskt fin Linda - bra jobbat att du fick den klar!

Mikaela sa...

Otroligt vacker!

Susilull sa...

Jättefin sjal!

Elena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elena sa...

Poppar in och kommenterar, så länge sedan sist.

Det blev ju fint med nya garnet, som en rand som matchar inre triangeln.

Tråkigt med katten...

Och så mycket annat tjusigt du avslutat sedan sommaren. Den rustika koftan är ju så vacker så den borde hängas upp på en vägg istället. ;o)

Britt sa...

372Vilket jättejobb och vilken fantastiskt vacker sjal

Britt sa...

Jättefin